Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidla

Autoři

  • Katerina Bucsuhazy Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Martin Bilík Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
  • Pavlína Moravcová Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Michal Belák Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
  • Marek Semela Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
  • Roman Mikulec Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Michal Křižák Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
  • Jakub Motl Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Albert Bradáč Vysoké učení technické v Brně, Ústav soudního inženýrství
  • Tereza Malinková Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Martina Sedláčková Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Martin Rak Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Tomáš Kovařík Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
  • Jozef Dlugoš Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství
  • Robert Zůvala Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

DOI:

https://doi.org/10.13164/SI.2023.2.22

Klíčová slova:

poškození, vozidlo, dopravní nehoda, nárazové zkoušky, katalog poškození, deformace

Abstrakt

Úvod

Hlavním cílem tohoto článku je představit odborné veřejnosti výstupy projektu „Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidel“, řešeného Centrem dopravního výzkumu v.v.i. a Ústavem Soudního inženýrství VUT v Brně v rámci programu DOPRAVA 2020+, kterými jsou odborná monografie „ANALÝZA POŠKOZENÍ VOZIDEL: Průvodce metodami dokumentace a kvantifikace deformační energie“ a Specializovaná veřejná databáze – Katalog poškození vozidel.

Podklady a metody

V rámci řešení projektu byl realizován výzkum využitelnosti různých tradičních, ale i moderních metod dokumentace a následné analýzy poškození vozidel, které jsou důležitými podklady pro účely analýzy nehodového děje. Následně byla provedena validace použitelnosti vybraných metod dokumentace a analýzy poškození, v závislosti na rozsahu a charakteru poškození. Získaná data pak byla využita jako podklad pro vytvoření hlavních výstupů tohoto projektu.

Výsledky

Hlavní výstup projektu Specializovaná veřejná databáze: Katalog poškození obsahuje dvě základní části – katalog charakteristických poškození a EES katalog. Tento nástroj může sloužit jako kvalitní podklad pro nezanedbatelnou součást analýzy nehodového děje, kterou je validace vzájemné korespondence poškození vozidel po střetu. Databáze může být nedocenitelnou pomůckou při analýze nehodového děje zejména v případech, kdy jsou podklady z předmětné nehody nedostatečné (například manipulované škodní události) nebo se jedná o specifická poškození, k nimž zpravidla není v dostupných databázích nárazových testů mnoho dostupných údajů (například poškození vzniklá při nízkých rychlostech).

 

Stažení

Publikováno

2023-12-12

Číslo

Sekce

Články

Kategorie