Úvodní slovo
Abstract
Vážená kolegyně, vážený kolego,
aktuální číslo již druhým rokem plně elektronicky vycházejícího časopisu Soudní inženýrství přináší celkem pět článků, jeden z obecné soudně znalecké problematiky a po dvou z oblasti oceňování staveb a z oblasti dopravy.
Příspěvkem k obecné soudně znalecké problematice je článek Petra Ševčíka z českobudějovické VŠTE, který se zabývá odmítnutím podání znaleckého posudku v kontextu stále ještě se usazujícího „nového znaleckého“ zákona č. 254/2019 Sb. Vnímá přitom paralely s již dvacet let existujícím slovenským zákonem, který stejně jako u nás, avšak o několik let dříve, nahradil původní československý zákon.
Do tématu oceňování staveb spadají, jak je uvedeno výše, dva články. V prvním z nich prezentují Monika Doleželová a Karel Pospíšil z ÚSI VUT výsledky výzkumu, jak nazývají, nemateriálních faktorů působících na sjednané ceny rodinných domů. Nemateriálními faktory přitom rozumí takové, které nemají původ v nemovitosti samotné, nýbrž jsou odvozeny od jejího umístění, popřípadě jejího okolí. Naproti tomu materiálními faktory chápou ty, které souvisejí s velikostí domu i pozemku, s jeho provedením a stavem apod. Ve druhém článku Karel Háva z ÚSI VUT se zabývá tématem přepočtu obvyklé ceny stavebních prací k určitému datu. Přepočet ceny je proveden přeceněním položkového rozpočtu směrnými cenami v nové cenové úrovni a čtyřmi způsoby indexace.
Do tématu dopravy patří také dva články. První z nich, od Ondřeje Koutníka a Roberta Kleduse z ÚSI VUT, se věnuje analýze některých diagnostických protokolů se zaměřením na možné manipulace s digitálním tachografem. Jde o závažný příspěvek jednak k možnosti posílení kontroly nad dodržováním předpisů, ale i k možnostem forenzního inženýrství v předmětné oblasti. Ve druhém článku Pavel Vrtal, Tomáš Kohout a Zdeněk Svatý z Ústavu soudního znalectví v dopravě ČVUT prezentují výsledky svého výzkumu se zaměřením na automatizovanou detekci vodorovného dopravního značení a možnosti jeho vektorizace. Autoři mají za to, že automatizace detekce a následné vektorizace přináší významné časové a nákladové úspory při vytváření digitálních modelů prostředí, stejně jako umožňuje rychlou a přesnou identifikaci a analýzu silničních prvků. Práce tak má značný pozitivní dopad na právě zaváděné informační modelování dopravních staveb (BIM) i systém hospodaření s nimi.
Jsem přesvědčen o tom, že nové číslo časopisu přináší zajímavé a hodnotné informace využitelné přímo v praxi nebo jako inspirace pro další výzkum v předmětných oblastech.
V úctě
prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D., LL.M., předseda redakční rady
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 Karel Pospíšil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.